Yhteystiedot

Antti Lehto
Tuohustie 19a
00670 Helsinki

+358405006665

lehto.antti@kolumbus.fi

Discus

Alkuperäinen Discus oli tuotannossa Saksassa 1984-95 ja se korvasi suositun Std Cirruksen.  Discuksen ulkonäköä hallitsee siipien etureunan kaareva muoto.  Indusoidun vastuksen minimoimiseksi elliptinen siiven muoto on lähinnä optimia ja Discuksessa päästään lähelle tätä. Discuksen jälkeen siiven malli on ollut tyypillinen kaikissa Schempp-Hirth-purjelentokoneissa.  Diskuksessa yhdistyvät hyvä suorituskyky sekä helpot ja turvalliset lento-ominaisuudet.  Discus dominoi vakioluokan kilpailuja melko suvereenisti kymmenen vuoden ajan.  Markku Kuittinen voitti molemmat maailmanmestaruutensa Discuksella vuosina 1987 ja 1995. Hyvän kilpailumenestyksen lisäksi Discus on suosittu kerhoissa ympäri maailman ja koneella aloittelevakin purjelentäjä pääsee nauttimaan turvallisesti hyvistä suoritusarvoista. Discusta rakennetaan edelleen lisenssillä Tsekeissä mallimerkinnällä Discus CS.

 

Vuonna 1998 Discus-2 aloitti tuotannossa ensimmäisenä uutena koneena Klaus Holighausin traagisen kuoleman jälkeen vuonna 1994.  Siivessa on uusi profiili ja kaareutuvan etureunan lisäksi siiven v-kulma kasvaa kahden ”niksuksen” ansiosta kohti kärkiä.  Discus-2a, b ja c ovat totannossa olevat eri malliversiot.  B on perusmalli, a-versiossa on pienempi kisakäyttöön optimoitu runko ja c-malliissa on 18m kärkiväli.  Discus-2cT on kotiinpaluumoottorilla varustettu ”turbo”.