Yhteystiedot

Antti Lehto
Tuohustie 19a
00670 Helsinki

+358405006665

lehto.antti@kolumbus.fi

Ventus

Ventus oli Schempp-Hirth tehtaan korvaaja Mini-Nimbukselle 15m-luokassa. Suosittua Ventusta rakennettiin vuosina 1980-94 yhteensä yli 600 kappaletta.  Seuraaja on Ventus-2, jonka ensiesiintyminen vuoden 1994 EM kisoissa toi heti kultamitalin. Siitä lähtien Ventus-2 on hallinnut kansainvälisten kilpailuiden kärkisijoja, eikä loppua menestykselle ole näköpiirissä.

 

Ventus-2:ta on valmistettu a, b ja c versioina.  B on perusmalli, a-mallissa on pienikokoinen runko, joka asettaa pilotin fyysisille mitoille rajoituksensa, mutta on suoritusarvoiltaan ja ohjaintuntumaltaan optimoitu kilpailukäyttöön.  C-malli on kärkiväliltään 18m ja siihen saa 15m vaihtokärjet. Vuoden 2003 jälkeen b-mallissa otettiin käyttöön Discus-2:n runko.  Samalla winglettien ja pyrstön aerodynamiikkaa parennettiin ja version mallimerkinnäksi tuli Ventus-2ax/bx.  Kun 18m luokan säännöt muutettiin sallimaan 600 kg  lentopaino, Ventus-2c:n siiven rakenne suunniteltiin uudelleen ja kärkiin ilmestyivät yhdysvaltalaisen professori Peter Maughmerin suunittelemat wingletit. Näin nykyään tuotannossa oleva Ventus-2cx on suoritusarvoiltaan aivan eri luokan kone, kuin vanha 2c.

 

Ventus-2cxM on itselähtevä moottoroitu purjelentokone ja Ventus-2cxT on kotiinpaluumoottorilla varustettu nk ”Turbo”.  Viimeisin malliversio on 18/15m Ventus-2cxa.  Koneessa on normaaliverisiota pienempi runko, joka kuitenkin on ohjaamoltaan suurempi kuin vanha perinteinen a-runko. Kone on mahdollista varustaa pienellä suihkumoottorilla, jolloin termiikkien hiipuessa kesken tehtävän kotiinpaluu onnistuu voimalaitteen avulla.